torsdag 6. mars 2014

Que lindoooo

Vi tok bussen fra Mendoza kl. 17.40 og ankom Buenos Aires 08.00. Også dro jeg rett til skolen hvor 6 andre hadde møtt opp. Vi har nemlig hatt to dager fri, og ganske mange av oss har benyttet helgen + fridagene til å reise til steder som Mendoza, Mendoza og over til Chile, Tigre, Iguazu Falls, Uruguay til Punta Del Diablo og Punta Del Este blant annet, og atter andre har vært hjemme og fått sett litt på karnevalet i Buenos Aires. Jeg fikk ikke sett no karneval så det var litt bummer. Men hjemme er jeg nå ihvertfall, og jeg må si at det var deilig å komme hjem. Eller hjem til Pichincha.

Men herregud så fantastisk turen til Mendoza har vært!

Til tross for at vi bodde på et hostel av den sjangeren "en av de verste hostellene jeg har bodd på", så gjorde opplevelsene og folkene jeg var med (både nye og gamle) det såååå mye bedre enn det jeg noensinne hadde trodd kom til å bli. Vi fikk gjort utrolig mye på kort tid, og det var helt fantastiske ting også. 

Noe av det beste må nok ha vært rafting som helt utrolig nok var inkludert i pakken da vi bestilte hostel. Vi skulle egentlig på rafting i solnedgangen, men slik ble det ikke. Vi måtte vente i 2 timer for at bussen skulle komme, og når vi først ankom stedet, så måtte vi vente enda lengre for å rafte fordi lista vår fra minibussen vi dro med hadde aldri blitt gitt til personalet. Mens vi ventet på bussen på hostellet, så ble vi kjent med noen ganske så kule folk, og noen av oss kan ha drukket ulovlig på bussen til tross for at bussjåføren gjentatte ganger sa at det var forbudt å drikke. Så det at lista ble borte, kan kaaaanksje ha noe å gjøre med det. Selvom folk ble litt utålmodige, så var det god stemning mens vi ventet. Og selvom vi egentlig skulle rafte da det var solnedgang, så var verdt å gå gjennom all ventingen.

Da det endelig var vår tur, var det bekmørkt og vi så nesten ingenting mens vi padlet. Det var litt kjølig og vi ble ganske så bløte etterhvert. Men en ting gjorde alt så mye bedre, og det var stjernehimmelen som lyste så vakkert. Det var så magisk å rafte under stjernehimmelen. Marvellous, stunning and just breathtaking! 

Da de andre raftet, så føltes det ut som om det varte i en evighet, mens da vi gjorde det, gikk det så fort. Vi alle var så gira etter raftingen at vi hadde lyst til å ta det igjen. Men det var en fest som ventet på oss. Eller, ok. Festen hadde startet, så da vi kom nærmere stedet vi var på, hørte vi musikk og så lyskastere og flammene fra bålet og en del mennesker som danset til musikken. Så da var det bare slenge seg på etter å ha tatt på tørre klær. 

Dagen etterpå dro vi på hesteridning. Selv om det var litt manko på søvn, holdt jeg meg oppe ganske bra. Kanskje ikke så rart i og med at vi rei på hester. Egentlig er jeg ganske redd for å ri på hester, men jeg så for meg hvordan det hadde vært hvis jeg mestret det, og gledet meg, men samtidig gruet meg til aktiviteten. Jeg har jo ridd på hest før, men det har bare verdt korte turer, med en som har holdt i hesten. I tillegg så brukte jeg hundre år på å komme meg på hesten og det skumleste jeg hadde gjort var å ri ned en liten skråning. Men man kan si jeg er litt erfaren. Så med den lille erfaringen jeg har hatt, følte jeg meg ganske pro da jeg klarte å komme meg på hesten etter et forsøk(i forhold til de 10 andre gangene). 

Da jeg kom meg opp på denne hesten, ville jeg prøve ut instruksene jeg hadde fått om hvordan jeg skulle igangsette hesten(få han/hun til å trave(?)), så jeg sparket den på sidene, men den ville ikke rykke på seg. Jeg var redd den skulle få vondt, men den tålte visst det, så jeg sparket litt hardere for hver gang. Den ville altså ikke rikke seg! Da vi rei av gårde gjennom landskapet med fjell i bakgrunn, havnet jeg sist i rekken. Men siden jeg syns det var så ukoselig å være sist, ville jeg komme ved siden av de andre. Igjen, uansett hvor mye jeg sparket i hesten, ville den ikke få rævva i gir. Jeg lærte noen triks til å få den til å gå fortere da, men det hjalp ikke sååå mye. Senere fikk jeg vite at hesten min var en av de late, så jeg tenkte jeg heller måtte fokusere på hvor fint jeg hadde det istedenfor å bruke tid på en sta hest. Hester er jammen meg ikke like enkle som biler altså. heheeee. Også hver gang jeg prøvde å styre hesten min til venstre eller høyre, så ristet den skikkelig på hodet sånn at reimen(?) havnet mellom ørene på den. Jeg ble til slutt ganske bekymret og sa ifra til en av de som jobbet der, og han sa det var fordi at noen ganger så var det ikke mulig/plass for hesten å gå til høyre/venstre. Det kan være sant, men jeg mistenker også hester for å gjøre motstand med vilje. 

Etter hesteturen hadde vi asado(BBQ) med salat og biffkjøtt. Muy rico! Veldig godt med andre ord. Også var det ganske gøy å snakke med han ene fra samme tur, for vi kommuniserte på engelsk, spansk OG fransk. Haha. 

Ååh, hele turen har vært et fantastisk eventyr, med spennende aktiviteter hver eneste dag. Til tross for at den ene dagen ikke gikk som forventet, men det var likevel ikke en dårlig dag, tvert imot! Til tross for at det var godt å komme hjem, savner jeg atmosfæren og dagene som ble fylt av morsomme og koselige aktiviteter. 

Som taxisjåføren sa på vei hjem, denne turen var "fucking bien". 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar