mandag 3. mars 2014

So far, so good in Mendoza

Etter en velforstatt 14timers busstur, var det deilig a komme frem pa hostellet. Saerlig med tanke pa at jeg satt under to hull som blaste kald luft under hele turen. Fyyy som jeg fros. Vi dro kl. 20 fra La Casa de Pichincha(der jeg bor i Buenos Aires) og var fremme kl. 12 neste dag, og du kan tro jeg vaknet mange ganger av at jeg fros! Til slutt sa gikk jeg pa do og hentet papir for a tette hullet. At jeg ikke kom pa det for...

Da vi ankom pa hostellet, hadde vi to timer for den planlagte vinturen var startet. Vi skulle dra pa to forskjellige vingarder(den forste var storst og produserte den beste vinen i Argentina og 3. best i verden, og den siste var en koseligere familiedrevent bedrift) og deretter skulle vi til en gard som dyrket oliven. Det var kult a se pa hvordan det var pa vingardene og olivengarden(??), og vi laerte hvordan man skulle drikke vin og hvordan spotte en god vin, men annet enn det sa falt det ikke helt i smak. En stor del av det kan ha noe a gjore med at jeg ikke liker vin. Heeeeh.. Snakk om fulltreffer a. Men jeg prover a venne meg til det. Jeg er jo tross alt i Argentina. Og herregud, Mendoza, en av de mest populare vinbyene! Man kunne kanskje trodd at druene kompensere for det med at jeg ikke liker vin, men jeg taler ikke druer heller. Trist liv. 

Pa kvelden dro vi pa BBQ-party pa et annet hostell og fikk et ganske greit maltid. Men i og med at vi skulle opp kl. 7 sa kunne vi ikke/orket vi ikke a dra den langt ut. 

Neste dag(altsa igar) meldte vi oss pa det vi trodde var en tur til de forskjellige innsjoene i Mendoza. Vi ble fortalt at de var skikkelig blaa, de innsjoene, og at vi kunne bade og padle der. Vet ikke om det var svikt i spanskforstaelsen eller om han som jobbet pa hostellet provde a hustle oss, men da vi gikk paa bussen var jeg smaskeptisk. Det var ikke andre pa bussen enn oss seks jentene fra Noruega. Men heldigvis saa var det andre folk fra andre hosteller som ble med ogsa, saa det var ikke helt scam. 

Da vi satt en god stund paa bussen og kom frem til San Rafael, ble vi ganske negative til turen. Hva er dette for noe egentlig? Ikke var han guiden sa flink til a oversette pa engelsk, og skulle vi bare til ei lita by og ta et par bilder for saa og dra videre til neste destinasjon og gjore det samme? Vi hadde en laaang dag foran oss, og jeg tror vi tok litt forhastede konklusjoner. Selvom turen ikke var "det beste jeg hadde vart med pa i hele mitt liv" sa var det en koselig tur. Vi var med pa canopying/tok sann zipline, og kjorte et stykke opp i fjellene og fikk sett pa helt fantastisk natur. Skal prove a fa lagt ut bilder asap, for forklaringen min kommer nok ikke til a rettferdiggjore det jeg saa. Kanskje ikke bildet heller, men ihvertfall sa sa vi canyon med innsjo. Me gusta mucho. 

Da vi skulle kjore hjem igjen, kunne vi ikke det pga at elva rant gjennom veien vi skulle ta. Derfor sa dro vi til en annen vingard for a... kompensere for det? I dunno. Jeg var ganske kjort egentlig, og ville bare hjem. Sa den vinturen ga ingen mening for meg. Det bare forlenget turen, og skov pa den 4-timers hjemreisen var. Huff. Vi kom ikke hjem for ni... 

Denne dagen var virkelig en berg-og-dalbanetur. Bade lang og sliten, men ogsa koselig og innholdsrikt. Pa vei hjemover, var jeg som klistret til vinduet og stirret pa det vakre landskapet med Andesfjellene i bakgrunn. Det er i sanne stunder man begynner a reflektere litt over livet og alt, og det var nettopp det jeg gjorde. Jeg reflekterte litt over dagen og hele oppholdet, og egentlig sa var ikke dagen sa ille. Men fordi forventningene mine ikke ble helt innfridd og pga jeg var sa sliten og sov sa darlig under turen, sa fikk jeg en negativ holdning til alt. Selvom ikke alt gikk som forventet, sa var det en fin opplevelse. Dessuten har vi noe a fortelle til senere, hehe.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar