lørdag 19. april 2014

solo espãnol, el todo tiempo

Denne uka her er definitivt vært dedikert til spansk! Vi har nemlig skriftlig eksamen i spansk på mandag og jeg har muntlig eksamen i spansk på torsdag.

Skriftlig eksamen går kanskje greit, for da kan jeg sitte og tenke for meg selv, og det er null stress. Men på muntlig eksamen skal vi snakke non-stop i 10 minutter. Sa jeg NON-STOP!? 5 minutter er kanskje greit, men jeg freaker litt ut over 10 minutter...

Forhåpentligvis har jeg blitt tryggere på spansken min denne uken. Vi er nemlig helt ferdig med CSR og har fått denne uken dedikert til bare spansk. Self-study spansk. Ehehe. Det har ikke vært så intensivt jobbing kan man si. Men jeg gidder ikke å sitte time inn og time ut å studere spansk. Selvfølgelig er det nødvendig og friske opp regler ogsånt, men det er viktigere for meg å bruke språket sånn at det går naturlig når jeg snakker spansk.

I dag, etter at jeg og den lille jentegjengen min dro for å kjøpe 1/4 kg is for 20 pesos (1 pesos ~ 0,74 kr), da vi satte oss ned på takterrassen for å spise resten av isen, kom jeg på at vettu hva; siden vi alle øvde til spansk, hvorfor ikke bare bruke spansk hele tiden? Så lagde vi en regel om å kun snakke spansk med hverandre i hele dag, og den som snakket norsk måtte putte en pesos i en kopp. Du kan tro vi har lagt opp i mange pesos hver! Det har vært en liten utfordring å ikke snakke norsk. Misforstå meg rett, det har gått ganske greit å snakke spansk, men brått glemmer man seg. Ellers snakker vi i et kjør, og er det ord vi ikke kan så har det vært lov å forklare på norsk eller engelsk. Det har faktisk vært en ganske bra lek, for jeg har plukket opp mange ord og begynt å bli vant til og bøye verb i fortid. Necesitooo! Haha. Jeg har snakker jo ganske mye i presens, så det trengs for å si det sånn. 

De som kjenner meg vet at jeg er ganske nerd av meg. Så det at jeg ikke nerder intensivt og stresser før en eksamen er ganske uvant for meg. Jeg får litt dårlig samvittighet. Men samtidig, så er det viktig for meg å lære å ikke stresse sånn, men istedet nyte nåtiden og gjøre det som interesserer meg - av fri vilje. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å drite i eksamen, men jeg kommer heller til å fokusere på å gjøre sosiale ting sånn at jeg plukker opp spansk fra det jeg gjør.
#deterfriåretsittdet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar