mandag 2. desember 2013

Det å være norsk

Kusina mi anbefalte meg å se på en serie på NRK som heter Norsk nok. Også selvfølgelig anbefalte jeg henne å lese kongemordet da. Så nysgjerrig som jeg var begynte jeg å se på det, og jeg må si at det var veldig interessant.

For hva vil det si å være norsk? Er jeg norsk, jeg som har foreldre fra Vietnam men er født i Norge? Som innvandrer, når blir man norsk? Eller som 4. generasjonsutvandrer, si til USA, er man fremdeles norsk da?

Det er kanskje litt vanskelig å svare, men jeg kan allikevel prøve.
1. Min oppfatning av det å være norsk er ganske kompleks. Men en stor del av det handler om å ta til seg kulturen, normene, tradisjonene. Som f.eks det å feire jul. Jeg er buddhist, og vi feirer egentlig ikke jul. Men allikevel lager vi julemiddag, tilbringer tid sammen med familien og kjøper gaver til hverandre. Til tross for at jeg ikke går til kirken eller reflekterer over Jesus død, handler julen for meg om å være sammen med familien og å bry seg litt mer om andre og også om interiøret gjennom at man fokuserer på å pynte litt ekstra til jul.

2. Jeg ser på meg selv som norsk og føler meg ganske norsk egentlig. Men samtidig så har jeg min vietnamesiske kultur som preger meg. Det er kanskje ikke i så stor grad som jeg skulle ønske, for jeg merker at jeg har et større forhold til Norge enn det jeg har til Vietnam. Men hvis man skulle satt et ord på hva jeg er, ville det vært mer riktig å si norsk-vietnameser.

3. Jeg tenker at det første steget til å bli norsk er å få et norsk pass. Men når jeg tenker over det tror  jeg ikke det er helt riktig. For man kan jo bo i Norge og integrere seg med det norske samfunnet i mange år før man får norsk statsborgerskap. Det handler vel kanskje om å ta til seg kulturen, for når man gjør det har man noe til felles med andre nordmenn og dermed kan man føle tilhørighet. Kanskje det handler om å føle tilhørighet?

4. Ei venninne fortalte meg at ho møtte en fyr i USA som var norsk fordi han hadde røtter fra Norge. Nå vet jeg ikke helt om det var bestefaren, oldefaren eller tippoldefaren hans, men jeg fikk inntrykk av at han kanskje var mer integrert i den amerikanske kulturen og kanskje ikke hadde noe særlig forhold til Norge enn ut i fra stereotypiene. Hva vet vel egentlig jeg når jeg aldri møtte fyren? Dersom dette var tilfelle, ville han da vært norsk? Om enn ikke norsk, Amerikansk-Norsk? Det syntes jeg var litt vanskelig å svare på.

Dette er nå min oppfatning, men kom gjerne med innspill!

Er du heller nysgjerrig på programmet, here is the link(trykk). Jeg fikk ikke sett første episode fordi episodene kun er tilgjengelig 1 mnd etter sendetid eller noe sånt. Faktisk er episode to bare tilgjengelig til i morgen. Den burde du ikke gå glipp av!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar