mandag 25. november 2013

Como te llamas?

Gjett hvem som var på sitt første spanskkurs i samarbeid med Frivillighetssentralen?

Moi! Eller, skal burde jeg si øøh.. Jeg vet ikke helt hva jeg burde si enda. Hittil har vi bare lært om nomativ og akkusativ pronomen, hvordan vi skal uttale de forskjellige bokstavene, hvordan vi skal bøye verbet llamer(heter) og mot slutten av timen prøvde vi også å si hva vi het på spansk. Hørtes kanskje lett ut? Ja, det var det, helt hun som lærte oss spansk ba oss om å samsvarsbøye pronomenet med verbet. 

Lærer: Nå skal du si hva de i hunkjønn heter
Meg: Øh... Ustedes se llamamos....
Nå vet jeg jo at det heter Ellas se llaman blomst1 y blomst2. Tror jeg? Ehe...

Hva skulle jeg gjort uten dette kurset? Her så merker jeg at jeg er mer motivert til å plukke opp ordene og memorere det. I tillegg så repeterer vi ordene gjennom ulike øvelser som utfordrer oss, men som skal få oss til å huske bedre. Hadde jeg sittet hjemme og pugget i kulturstudiers anbefalte nettside(studyspanish), så tror jeg jeg ville stange hodet i veggen av så mange forvirrelser. Som f. eks at a uttales som æ, o som å og u som o. De to siste burde jeg jo vite i og med at det er noe lignende på vietnamesisk, men den norske grammatiske ildsjelen i meg vrenger seg hver gang. I tillegg så er jeg jo egentlig vant til å snakke fransk. Da jeg kom over ordet el vino rojo, som forresten uttales, rochhhho eller noe sånt, så holdt jeg på å choke. Prøv og bruk skarre-r mens du samtidig sier den chhhh lyden. Told you, didn't I? Jeg er glad jeg har en frivillig lærer som gjør dette på fritiden sin jeg. Forsetter jeg med en slik motivasjon som jeg har nå, vil hukommelsen min være mer velvillig til å huske ord og gramatikkregler, og om noen måneder kan jeg kanskje klare å kommunisere med andre spansktalende(?!?!)

Det beste med kurset er at det er gratis! Ikke nok med at jeg har en lærer som opprinnelig kommer fra Mexico og har spansk som morsmål, at jeg plukker opp ting fortere enn ellers og at vi i tillegg skal begynne å ha spanskkurs to ganger i uka, det er også helt kostnadsfritt. Eller når jeg tenker over det, så er det jo ikke heelt gratis. Man trenger engasjement, stå-på-mot OG MASSE REPETISJON. Men det jeg får til gjengjeld går opp i opp. Kan man kalle det en god deal da? Ja det gjør vi. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar