torsdag 7. november 2013

Studying abroad

I de siste årene har stadig flere tatt et friår for å studere i utlandet. Jobbe og så reise for så å studere. Det er planen min. Hvorfor? Fordi jeg vil vokse, og bli høyere enn det jeg er fra før av. 1,50 og noe er ikke særlig å skryte av.

Da jeg gikk på vgs visste jeg jo sånn ca hva jeg ville gjøre med livet. Men jeg trengte pusterom. Hvorfor ikke gå samme vei som søs, jobbe et halvt år og så reise til utlandet for å studere? Hørtes ut som livet med en porsjon kunnskap. Jeg tenkte meg om litt, og med litt research og inspirasjon kom jeg fremt til at, vet du hva? Jeg kommer faktisk til å bruke store deler av livet mitt til å jobbe. Det skader ikke å bruke et år av livet mitt til å oppleve og erfare verden på både godt og vond.


Det endelige valget kom på bedrifters samfunnsansvar(CSR) med spansk i selveste Argentina. For de som er litt nysgjerrig på hva det innebærer, here you go:

CSR - Corporate Social Responsibility - er et begrep som omhandler bedrifter og organisasjoners samfunnsansvar – ut over det som er påkrevd gjennom lover og reguleringer. Samfunnsansvar betyr i denne sammenheng at bedrifter frivillig integrerer miljøhensyn og sosiale hensyn i sin virksomhet.
 
Det store flertallet av multinasjonale selskaper må i dag kunne vise til strategier og dokumentasjon som viser at de tar CSR alvorlig. Stadig flere er bevisste på at CSR er økonomisk lønnsomt, fordi det flytter fokuset fra kortsiktig utbytte i retning av langsiktig oppbygging av virksomheten og dens omdømme. Samfunnsansvar er derfor noe annet enn veldedighet eller sponsing – det innbefatter en bærekraftig drift av selve virksomheten. 
Kompetanse på CSR er høyt etterspurt, ikke minst av multinasjonale selskaper som har etablert seg i utviklingsland. Studiet retter seg mot studenter og arbeidsaktive som ser for seg å jobbe i internasjonale virksomheter. Studiet kan inngå i en bachelor grad, for eksempel innenfor bedriftsøkonomi og samfunnsfag, eller tas som videreutdanning. 
kilder: kulturstudier
Etter at undervisningen er ferdig og eksamen levert, skal jeg reise avgårde rundt Sør-Amerika i 4 uker. Forhåpentligvis har jeg lært nok spansk til å kunne klare meg på egenhånd. Jeg skal ihvertfall reise til Brasil blant annet for å oppleve Iguazu falls. Kanskje drive med litt frivillighetsarbeid. Det er mange brikker som ikke er på plass enda, så litt research må til før jeg har en ca-plan på plass. Jeg har ihvertfall fått vite avgangsdatoen, så tar vi det derfra. :)

Jeg må innrømme at jeg har litt angst for alt dette. Tenk at om to måneder må jeg skrive en oppgave for å innfri visse krav, før jeg setter meg på et fly heeelt alene til et kontinent jeg aldri har satt mine ben på før. Dette er helt klart utenfor komfortsonen min, og selv om jeg faktisk har vært gjennom noe lignende før, så tror jeg aldri jeg kommer til å bli vant til dette.

Men det går nok bra. Selvom jeg var et nervevrak pga praktiske detaljer og andre bekymringer sist gang jeg dro på en lignende tur, ordnet ting seg. Det gir meg en viss ro å ha vært gjennom dette her før, for til syvende og sist vet jeg at ting kommer til å falle seg på plass. Frem til da skal jeg prøve å ikke bekymre meg så mye.

2 kommentarer: