lørdag 23. november 2013

Kongemordet

Her om dagen måtte jeg bare dra til biblioteket for å låne en bok. Jeg har slitt litt med å legge meg, og tenkte at senga ville være innbydende dersom jeg hadde noe å se frem til. I tillegg har jeg pleid å bli fortere trøtt av å ha ei bok å lese i. Derfor dro jeg altså ned til biblioteket en dag. Jeg dro med Nie og Hung, men i og med at vi skulle gå ned dit, så var jeg ikke sikker på om vi skulle rekke det før det stengte. Vi kom frem til biblioteket ti minutter før det skulle stenge, og jeg måtte forte meg å finne en bok. Klokka tikket og det var ingen bøker som interesserte meg. Da jeg hadde lett litt i krimavdelingen, var det noe blått som glinset i lyset og fanget min oppmerksomhet. Jeg tok den frem og så litt i den, men var litt skeptisk. Etter å tatt meg en runde i biblioteket for å se litt på andre bøker, bestemte jeg at jeg bare skulle velge den hersens boka.

Da jeg satt meg ned for å lese første sida økte skepsisen min. Jeg syntes det var tungt å lese de første sidene fordi språket var litt vanskelig. I tillegg var det litt forvirrende fordi boka hadde flere synsvinkler. Men etter at jeg tok opp boka igjen , ble den mer spennende. Og nå som jeg er ferdig med boka, anbefaler den på det sterkeste!


En fantastisk bra bok skrevet av Hanne Vibeke Holst!
Kongemordet er en roman om en nådeløs maktkamp mellom to menn i toppen av dansk politikk. Men den er også en roman om et umake ekteskap mellom en tidligere finansminister og den rappkjeftede arbeiderklassejenta Linda, som ser alt, men som er i ferd med å miste seg selv.
Kilde: bokklubben
Måten Kongemordet ble skrevet på var virkningsfullt. Når man leser en bok, kan man lure litt på hvorfor karakterene gjør som de gjør. I denne boka fikk vi vite dette gjennom skiftningene av synsvinklene. Parallellhistoriene ble flettet sammen på en god måte, fordi de utfylte hverandre og ga en helhetlig historie.

Boka tok for seg flere temaer som maktkamp, partnervold, tvangsekteskap. Jeg ble litt overasket da jeg leste om det siste der, men det var på en positiv måte fordi det var med på å krydre boka. En spennende kombinasjon alt i alt, og man kan se den røde tråden gjennom temaene som bli tatt opp, at det i bunn og grunn handler om makt og avmakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar