lørdag 18. januar 2014

Hjemme

Igår satte jentene og jeg oss på toget kl. 22.12. Vi kom oss ikke hjem før rundt ett.  Det hadde visst skjedd en ulykke på togstrekningen vår. Derfor tok vi maxitaxi for tog frem til ski og deretter tog hjemover. Men jeg skal ikke klage. Jeg kom meg trygt hjem tross alt. 

Hele opplevelsen frem til jeg var hjemme har vært innholdsrikt. Hensikten med oppholdet mitt var for å oppleve hvordan studentlivet var på godt og vondt. Jeg skal ikke legge skjul på at det kunne være litte granne hardt til tider, særlig dette her med hjemlengsel. Men med en helt flott omgivelse på UiOs biblioteket og herlige mennesker til å lyse opp hverdagen min, så hadde jeg det ganske fint i grunn. En liten reise, også i meg selv, før jeg drar ut på den store reisen. 

Making memories in polaroid 

In the library, busted for taking  a quick  snap

Having friday's at a friday

Noe av det kuleste jeg gjorde var å møte på en gammel mann på siste strekningen. Han satte seg ved oss og da vi kom i prat med han, fortalte han blant annet at han hadde vært en del av Tysklandbrigaden under krigen. Det var så interessant å høre om opplevelsene hans og synet hans på ting selvom jeg ikke var helt enig i alt. Som f. eks mente han at når vi ble født så har vi en religiøs forbindelse med det åndelige. At vi har underkastet oss til Gud enten om det er i kristendommen, jødedommen eller islam. Men ettersom vi blir eldre, blir vi mer opptatte av materielle ting. Da spurte jeg han: 'men hva med meg som er buddhist?' Jeg husker ikke hva han svarte på det, men han siterte ihvertfall et vers fra bibelen som beskrev materielle gjenstander som tilhørte en prest eller noe og fortsatte med at paven hadde en fin stang og en flott hatt som han brukte. Hvor kom egentlig dette fra? Hva har det materielle med troen å gjøre? Det var jo et godt spørsmål også relevant til buddhismen, for vi gjør jo også stas rundt boddishtattvaene og vi pynter jo med blomster ogsånt. Jeg tenkte høyt og sa til han at jeg på en måte skjønner det litt, for man vil jo gjøre stas på det som er viktig for en. Men samtidig når jeg tenker over det nå, så kan jeg ikke komme på noe annet enn at vi bare pynter med lys og blomster og ofrer(?) mat til dem. Det at ingenting varer evig er et viktig prinsipp i buddhismen, og disse tingene er jo ikke akkurat evigvarende... Vet ikke helt hvordan konklusjonen blir da, hehe, men kom gjerne med innspill. Men ihvertfall, det at jeg kunne diskutere så åpent med denne mannen var nå ihvertfall gøy. Jeg tror jeg aldri hadde diskutert sånn med vilt fremmede hvis det ikke hadde vært for hvordan oppholdet i Oslo har påvirket meg. 

Men til tross for alt det som har skjedd på denne lille turen var det ganske godt å komme hjem. Hjem, der du ikke trenger å tvangsutforske bydelen fordi du kjenner den inn og ut. Hjem der alt er kjent og trygt og godt. Hjem, kjære hjem. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar